دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار DBA

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را برای تبدیل شدن به آدم موفق

دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار DBA

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را برای تبدیل شدن به آدم موفق

پیش از شراکت، به چه نکاتی توجه کنیم

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۵۷ ق.ظ

پیش از شراکت، به چه نکاتی توجه کنیم

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

نویسنده: بری ملتز

نوشتن قرارداد پیش از ازدواج شهرت و وجهه خوبی ندارد. اما در دنیای تجارت عقل حکم می‌کند که از ابتدای تلاش برای ایجاد توافق در رابطه،همه چیز را مکتوب کرد. بهتر است هنگامی که شرکت هنوز سود چندانی ندارد و طرفین هنوز با مشکلات مواجه نشده‌اند، توافقات انجام شوند، نه زمانی که تجارت تا حد یک سرمایه‌گذاری واقعی گسترش یافته و به سودآوری رسیده است.

اینها مناسباتی هستند که باید هنگام به‌وجودآمدن شراکت به عنوان سند در قرارداد ذکر شوند:

 سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

  1. مسوولیت‌های داخل شرکت را بخش به بخش تقسیم و تفکیک کنید. برای هر یک از شرکا،شرح وظایفش را با جزئیات بنویسید. تصمیم گرفتن برای اینکه چه کسی حساب درآمد روزانه راداشته باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد. تصمیم بگیرید که چه کسی برای کارمندان و دنیای خارج، چهره (وجهه) شرکت باشد.
  2. طراحی نمودار سازمانی. شاید در ابتدا مسخره به نظر برسد، اما برای اینکه بیایند کارمندان برای کدام بخش مناسبند و باید به کدام یک از شرکا گزارش کار بدهند، برنامه داشته باشید.

هر کارمند تنها می‌تواند یک رییس داشته باشد. اتخاذ تصمیمات تاکتیکی و مدبرانه در یک هیات متشکل از مدیران، کارمندان را گیج می‌کند و هرگز کارآیی آنها را به حد اعلا نمی‌رساند. در اغلب شرکت‌های موفق تنها یک مدیرعامل وجود دارد، پس تصمیم بگیرید چه کسی این وظیفه را به عهده بگیرد. به یاد داشته باشید که مدیرعامل همچنان به هیات‌مدیره – که معمولا متشکل از شرکاست وتصمیمات مهم در آنجا اتخاذ می‌شود – جواب پس می‌دهد.

  1. تعیین کنید که تصمیمات کلیدی در چه زمانی گرفته شوند آیا توافق صددرصد عموم لازم است؟ آیا تصمیمات کلیدی باید خلق الساعه گرفته شوند یا در جلسات سازمان یافته، برنامه‌ریزی شوند؟ بهترین حالت این است که مجموعه‌ای از قوانین ساده برای کسانی که تصمیمات کلیدی را وضع می‌کنند، موجود باشد.این قوانین ممکن است شامل استخدام، انگیزش کارمندان، تعهدات سرمایه یا ابتکارات عمده در تولید محصول باشد.
  2. اتخاذ تصمیمات لازم برای زمانی که یکی از شرکا بخواهد شرکت را ترک کند. اگر یکی از شرکا بخواهد سهم خود را بفروشد، باید روند مشخصی برای این کار وجود داشته باشد. اینکه ارزش سهام چگونه تعیین می‌شود و چه کسی می‌تواند آن را بخرد؟ معمولا شرکا بر ارزش سهام از پیش تعیین شده‌ای، توافق می‌کنند یا از یک شخص بی‌طرف (میانجی) خارج از شرکت کمک می‌گیرند.
  3. اگر یکی از شرکا به ناچارنتواند فعالیت کند یا فوت کند،چه باید کرد؟ مسلما کسی دوست ندارد از ابتدا به این مسائل فکر کند، اما واقعیت دارند و ممکن است اتفاق بیفتند. اگر یکی از شرکا فوت کند یا دیگر فعالیت نکند، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. باید از ابتدا تصمیمات لازم برای رویارویی با چنین اتفاقاتی گرفته شود. باید در نظر گرفت سهام او چه می‌شود؟ آیا تغییری در آن حاصل می‌شود؟ ارزش سهام در چه مدت زمانی باید پرداخت (توزیع) شود؟ آیا شریکی که جدا شده می‌تواند سهام خود را تا زمانی که شریک سابقش احیانا سهامدار جدیدی پیدا کند، نگه دارد؟

پس از اینکه تمام اینها را در قرارداد ذکر کردید، برای اطمینان از اینکه شراکت روند مطلوبی خواهد داشت، بررسی کنید که آیا شرکا می‌توانند با یکدیگر کار کنند و از این قوانین تبعیت کنند؟

  1. ییاموزید چگونه برخورد کنید. شراکت را همچون ازدواج تلقی کنید. هرگز اجازه ندهید یک اختلاف بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد. رضایت عموم همیشه حاصل نمی‌شود، اما عقاید (مختلف) باید بین شرکا به بحث گذاشته شوند. این نوع از ارتباط در نهایت نتیجه بهتری خواهد داشت.
  2. هرگز کارمندان دیگر را درگیر مشاجره نکنید. هرگز در مشاجره و نزاع بین شرکا، کارمندان را گرونگیرید. هرگز شریکتان را نزد کارمندان بی‌اعتبار نکنید. هیچ‌وقت در مشاجره‌ای که مربوط به مسائل بین شرکا است، از کارمندان کمک نخواهید. این کار فقط باعث خراب شدن روابط در هر دو طرف می‌شود.
  3. وقتی تصمیمی گرفته شد، دست به کار شوید. شرکا می‌توانند با هم مخالف باشند، اما زمانی که تصمیمی اتخاذ شد، تمامی گروه‌ها (اشخاص) باید دست به کار شوند تا تصمیم عملی شود. مجال دادن به تردید‌ها هرگز ثمربخش و مفید نیست.

۹٫در گروه «من» وجود ندارد. شرکا باید یاد بگیرند کاری را انجام دهند که در طولانی مدت برای شرکت و شراکت‌شان بهترین باشد و تنها بر آنچه در زمان حال برای خود یا موقعیت حرفه‌ای شان مفید است، تمرکز نکنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، لازم است که اهداف شرکت به وضوح بیان و به روز شوند. شرکا باید درباره چگونگی انطباق اهداف شخصی شان بر اهداف شرکت بحث و تبادل نظر کنند.

  1. به توانایی‌های هر یک از شرکا توجه کنید. اطلاع از توانایی‌های گوناگون شرکا واینکه این توانایی‌ها چگونه در مجموع نیازهای شرکت را تامین می‌کنند، گام مهمی است برای درک اینکه هر یک از اشخاص چه جایگاهی در این کل دارند و کجای کار را می‌گیرند. درباره مهارت‌های هر یک از شرکا و اینکه چگونه تک‌تک این مهارت‌ها باعث بهتر شدن شرکت می‌شوند، بحث و گفت‌وگو کنید.

آیا شما شراکت موفقی داشته‌اید؟ بدبیاری چطور؟ چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مترجم: عاطفه عبادی

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰
سلیم خلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی